Kiiliö Trial 2022

Tervetuloa Päijät– Hämeen trial kilpailuun 19.6.2022

Trial on lajina monipuolinen ja haastava. Lajilla on pitkät, joskin melko hennot perinteet Päijät-Hämeessä.

Lajia on harrastettu pitkään vaihtelevan pienellä joukolla ja kilpailuja on pidetty melko harvoin kaveriporukassa. Virallisia Trial kisoja ei ole järjestetty vuoden 1991 jälkeen.

Vaikka trialin harrastajamäärät ovat pieniä ja voimavarat jaostolla rajalliset, päätimme pitkän tauon jälkeen tuoda kilpailut takaisin Päijät-Hämeeseen.

Kilpailut ovat katsojaystävälliset siten, että välimatkat ovat suunniteltu lyhyiksi ja kioski palvelee varikolla koko kilpailun ajan.

Tervetuloa kilpailuun niin katsojana ja kilpailijanakin!


Trial moottoriurheilu

Trial, taitoajo, on moottoripyöräilyn vanhin urheilulaji. Trialia harrastettiin kilpailumielessä ensi kerran Iso-Britanniassa jo 1890-luvun loppupuolella. Trial on hyvä pohja mille tahansa moottoripyörälajille. Ajotekniikka, tasapaino, jarruttaminen ja rytmi kehittyvät nopeasti lajin parissa.

Laji kasvatti voimakkaasti harrastajamääriä Yrjö Vesterisen menestyttyä kansainvälisesti 1970-luvun loppupuolella. Junioritoiminta oli aktiivista, jossa Mini-Trial (10–16 v.), ns. vakiomopoluokka, oli kotimaisten mopovalmistajien tukema. Solifer SM, Helkama Raisu ja Tunturi Trial olivat trialiin tarkoitettuja mopomalleja.

Trial on maastoon merkityllä ajoreitillä suoritettavaa taitoajoa.Tällä ajoreitillä on erikseen merkittyjä tarkkailujaksoja, jaksoilla on erivärisiä portteja (portin väri kertoo myös jakson vaikeustason), kuljettajan on ajettava samanvärisestä portista kuin hänen ajoliivinsä on. Kuljettajat tutustuvat jalan jokaiseen jaksoon ja suunnittelevat tarkoin ajosuorituksensa ennen  ajoa. Jokaisella jaksolla oleva jaksotuomari arvostelee kilpailijoiden taitavuutta virhepistein. Ajosuorituksen jälkeen jakson virhepisteet merkitään kilpailijan jaksokorttiin, minkä jälkeen kilpailijat jatkavat reittiä pitkin seuraavalle jaksolle.

Virhepisteitä saa jaksolla muun muassa tukijalan käytöstä. Kilpailijat pyrkivät jokaisella jaksolla virheettömään ajoon (0 virhepistettä), jolloin tukikosketuksia ei ole tarvinnut ottaa. Voittajaksi selviytyy se, jolla on vähiten virhepisteitä.

Trial -kilpailun kuljettajien lopullinen järjestys muodostuu kunkin kilpailijan yhteenlasketun virhepistemäärän mukaan. Kuljettaja, jolla on vähiten virhepisteitä, on voittaja.

Luokista TR7 on aloittelijoiden luokka ja siitä noustaan ylöspäin aina luokkaan TR1, joka ajaa Trialin Suomen Mestaruudesta.


Ilmoittautumisen tiedot

Ilmoittautuminen avoinna      4.5.2022 - 12.6.2022

Lajit ja luokat 

Trial

TR1 (punainen), Luokkaa ei ajeta Kiiliö Trial kilpailussa.

TR2 (sininen)

TR3 (keltainen)

TR4 (vihreä)

TR5 (lila)

TR5j (lila)

TR6 (oranssi)

TR6j(oranssi)

TR7(valkoinen)

TR7j (valkoinen)



Aikataulu

klo 8-9.30 Katsastus ja Ilmoittautuminen

klo 9.30 Jaksotuomarikokous

klo 9.45 Kuljettajakokous

klo 10.00 Kilpailu alkaa

klo 16.00 (noin) Kilpailu päättyy

klo 16.30 Tuomarikokous 2.

klo 16.45 Palkintojen jako



Kilpailupaikan osoite

Kuustjärventie 108, Orimattila

Opastus Lahti/Helsinki moottoritie E75/liittymä nro 14

Karttaan täältä



Kilpailualueen kartta


Kilpailun toimitsijat

Valvoja                         Juha Von Plato

Kilpailun johtaja          Esa Reijo p.045 671 2966

Sihteeri                         Inga Nikkilä

Katsastuspäällikkö    Petteri Levänen

Ajanotto                       Johan Kallas

Ympäristö                    Jukka Malin                  



Kilpailusuorituksen arviointi

Jaksolla virhepisteiden laskenta

1 kosketus                                            1 virhepiste          

2 kosketusta                                         2 virhepistettä

3 tai useampi kosketus                       3 virhepistettä

Epäonnistunut suoritus                       5 virhepistettä


Epäonnistunut suoritus 

Etuakseli ylittää uudestaan jakson alkulinjan.

Pyörä liikkuu taaksepäin kun kuljettajalla jalka maassa.

Pyörä tekee täyden silmukan siten, että molemmat renkaat risteävät oman ajolinjan kanssa.

Kuljettaja nousee pyörän päältä pois ja molemmat jalat ovat maassa pyörän samalla puolella tai takana.

Ohjaustanko koskettaa maata.

Kaatuminen.

Kuljettaja jättää ajamatta oman luokkansa portin.

Ajaa väärän luokan portin.

Kuljettaja nostaa tai siirtää pyörää käden avulla muualta kun ohjaustangosta.

Kuljettaja siirtää jaksonauhaa tai luonnollisia esteitä ohjaustangosta irrotetulla kädellä.

Pyörän etu– tai takarengas koskettaa maata jaksonauhan takana ylitettyään nauhan.

Kuljettaja tai pyörä katkaisee jaksonauhan tai siirtää tukikepin paikkaa pysyvästi.

Kuljettaja tai pyörä kaataa tai siirtää jaksomerkkiä.

Kuljettaja tai pyörä saa ulkopuolista fyysistä apua.

Turvakatkaisimen nauha ei ole kiinnitettynä ajon aikana.